Velden zijn niet correct ingevuld
Leaves

Effectief doelen stellen, jouw outcome

Effectief doelen stellen, jouw outcome

Effectief doelen stellen, jouw outcome

Het is zover. Je hebt een besluit genomen: je gaat minder snoepen, gezonder leven en minstens drie keer per week naar de sportschool. Vol goede moed start je met de in jouw ogen zo effectieve doelen. En toch sluipt het patroon er na enkele weken weer in. Hoe komt het dat wij het zo moeilijk vinden om doelen te stellen en vooral vol te houden?
 

Een goed voornemen vanuit helikopterview

De decembermaand nadert. De maand waarin we het massaal hebben over goede voornemens. De één houdt ervan en de ander verafschuwt het. In principe zijn goede voornemens; momenten om even stil te staan bij het punt waar je op dit moment staat. Dit heeft niets te maken met de jaarwisseling en kan op ieder moment in het jaar worden gesteld. De jaarwisseling biedt alleen een extra stimulans om in helikopterview naar je huidige leven te kijken. Waar sta je nu? Bewandel je nog steeds het pad richting jouw levensmissie? Of wil je misschien van koers veranderen?

Volhouden van voornemens

Een veelgehoord probleem is dat goede voornemens niet worden volgehouden. Waar ligt dit aan? Aan het feit dat we spreken over een “voornemen”, of aan de manier waarop deze worden gesteld. Binnen NLP stellen we doelen volgens het Outcome model. Het grote verschil? Het uitgangspunt waar we naartoe gaan in plaats van weg.

Waar wil je naartoe of waar ga je van weg?

Vaak worden doelen gesteld vanuit een probleem. Het doel is negatief geformuleerd. Denk aan ik wil stoppen met roken of ik wil minder snoepen. De focus ligt op het negatieve deel, dat wat je anders wilt. Door focus te leggen op het negatieve deel, wordt dit juist groter. Denk maar aan die oefening met die roze olifant. Als je jezelf oplegt niet te denken aan een roze olifant, drie keer raden waar jij aan denkt. Als jij jezelf oplegt niet te willen snoepen, drie keer raden waar jij je mee bezighoudt. Even is dit vol te houden, maar je wilskracht gaat het een keer verliezen van je focus.

Hoe zijn doelen opgebouwd?

Doelen zijn opgebouwd vanuit een verlangen. Er is iets in je leven waar je graag naartoe wilt. Vanuit dit verlangen naar de toekomst sta je nu in de huidige situatie. Hoe ziet je huidige situatie eruit? Wat doe je nu met betrekking tot hetgeen wat je wil bereiken? Het bereiken van je doel wordt belemmerd door een probleem. Dit probleem heeft altijd een positieve intentie. Als het je niets zou opleveren, had je het namelijk allang over boord gegooid.

Een positief doel stellen

  1. Bepaal wat je wil bereiken en formuleer dit positief. Niet ik wil stoppen met roken maar ik wil gezond leven, of niet ik moet mijzelf meer rust geven maar ik wil meer ontspannen.
  2. Focus je op je positieve doel, maak het concreet en tastbaar. Hoe ziet dit positieve doel eruit? Hoe voel je je als je dit hebt bereikt? Wat zien anderen aan jou als je het hebt bereikt? En heel belangrijk, welke waarde heeft dit positieve doel voor jou? De waarde van het doel is een belangrijke drijfveer om het daadwerkelijk te halen.
  3. Bij wie ligt de verantwoordelijkheid voor het bereiken van je doel? Het is belangrijk dat de volledige verantwoordelijkheid bij jezelf ligt. Formuleer de huidige situatie waarin je nu staat. Hoe ziet dit eruit? Hoe voel je je?
  4. Wat is het probleem waar je tegenaan loopt om dit doel te behalen? Waar loop je tegenaan en wat is de aanleiding? Herken de trigger wanneer het probleem optreedt.
  5. Bedenk wat de positieve intentie is van het probleem. Wat levert dit probleem je op? Belangrijk is dat de waarde van je doel hoger is dan dat wat het probleem je oplevert.
  6. Nu je het doel helemaal concreet hebt gemaakt, bedenk je wat je nodig hebt om dit doel te bereiken. Stel daarbij een tijd wanneer je begint met het zetten van stappen. Maak het tastbaar! Je weet nu hoe het komt dat jij je doel (nog) niet hebt behaald en wat je valkuilen zijn. Wat ga je doen om de trigger van het probleem te weerstaan?
  7. Je hebt je positieve doel volledig uitgedacht en concreet gemaakt. Je bent je bewust van je drijfveer om het doel te behalen en wat je valkuilen zijn. Aan de slag dan maar!

En vergeet niet, wees niet te streng voor jezelf. Het bereiken van doelen gaan niet zonder slag of stoot. Heb je je trigger een keer niet weerstaan, merk dit op met een glimlach naar jezelf. Je bent je ervan bewust! Hartstikke goed. De volgende keer gaat het vast beter.