Ben je bekend met NLP, dan weet je inmiddels dat we allemaal een uniek model van de wereld hebben. We kijken, ervaren, interpreteren en ontwikkelen op onze eigen manier. Allemaal maken we onze eigen (persoonlijke) ontwikkeling door. Daarom is het zo belangrijk dat opleidingen aansluiten bij de persoonlijke leerstijl van iedere cursist, zodat zij allemaal het beste uit zichzelf kunnen halen.

Online trainingen

De groei naar online opleidingen en trainingen nam het afgelopen jaar toe en wordt alleen maar meer in deze social distancing-periode. Ook wij hebben de internet opties afgewogen voor onze NLP-opleidingen. Opleidingen waarin mensgerichtheid, communicatie en lichaamstaal centraal staan.

De leerstijlen van Kolb

We hebben in onze opleidingen te maken met een diversiteit aan groepsleden. Maximaal 12 personen met ieder een unieke manier van leren. De Amerikaanse psycholoog David Kolb ontwikkelde een model ter bevordering van een effectief leerproces; ‘de leerstijlen van Kolb’. Het model maakt duidelijk dat er niet één ideale manier van leren is. Er zijn meerdere methoden en we hebben allemaal onze eigen voorkeur leerstijl. Vanuit dit uitgangspunt hebben wij de structuur van onze NLP-opleiding zo opgebouwd dat iedere leerstijl aan bod komt. Op deze manier sluiten we nauw aan bij iedere deelnemer, waardoor de effectiviteit van het leerproces zo groot mogelijk is. Een mooie bijkomstigheid is dat deelnemers worden uitgedaagd om uit hun comfortzone te komen en leerstijlen buiten hun voorkeur te ontdekken. Vaak hebben we namelijk de neiging om bepaalde leerstijlen uit de weg te gaan.

Kolb leerstijlenHet model uitgelegd

In het leerstijlen model worden verschillende fases van een leerproces onderscheiden. De verticale as staat voor de waarneming en de horizontale as voor het verwerken. Ieder leerproces start bij het waarnemen van “iets nieuws”. We worden ons bewust van iets dat we nog niet kunnen.

De fases in dit leerproces hebben wij vertaald naar:

  1. Concrete ervaring = Subject.
  2. Waarnemen en reflectie = Meta.
  3. Abstracte generalisatie = Theorie en evaluatie.
  4. Actief experimenteren = Practitioner.

Binnen deze fases worden de leerstijlen beschreven.

Doener

  • combinatie van actief experimenteren en concreet ervaren.
  • gaat het liefste snel aan de slag.
  • leert het beste van direct ervaringen opdoen.
  • durft de procedure los te laten en te improviseren.
  • onbekende opdrachten worden gezien als een uitdaging.
  • kijkt naar de toekomst; wat kan ik ermee in real life?

Dromer

  • voorkeur voor concreet ervaren en reflecteren.
  • heeft de behoefte eerst ergens over na te denken.
  • bekijkt een probleem graag van alle kanten en ziet meerdere ingangen en oplossingen.
  • wilt niet opgejaagd worden en heeft de tijd nodig om een beslissing te nemen.

Denker

  • combinatie van theorie en reflecteren.
  • verzamelt eerst informatie voor hij/zij aan de slag gaat.
  • zet waarnemingen graag om in hypothesen en theorieën.
  • kan goed redeneren en werkt zelfstandig.
  • leert het beste vanuit gestructureerde situaties met duidelijke doelstellingen en modellen.
  • heeft ruimte nodig om vragen te stellen en te discussiëren.

Beslisser

  • voorkeur voor theorie/ modellen en actief experimenteren.
  • probeert theorieën graag uit in de praktijk.
  • neemt vaak initiatief, is probleemoplossend en hakt knopen door.
  • leert het beste via duidelijk geformuleerde procedures die meteen toepasbaar zijn.
  • gaat pragmatisch te werk, maakt een stappenplan en probeert deze uit.

Het model in gebruik

Ondanks dat we allemaal een eigen voorkeur leerstijl hebben, is het belangrijk dat alle vier de leerfasen worden doorlopen. We starten hierbij overigens bij het beginpunt dat past bij onze leerstijl. Vanaf daar doorlopen we de cycli. Allemaal maken we dan ook verschillende fasen door tijdens het doorlopen van de leercirkel.

Ervaringsgericht leren

In onze NLP-opleidingen doorloopt iedere cursist de leerfases vanuit zijn/haar eigen voorkeur leerstijl. Dit maakt de opleiding ook zo praktisch. Doordat de cursisten direct vanuit hun voorkeur leerstijl de NLP-methodiek tot zich nemen, kan het eigen gemaakt worden. Ervaringsgericht leren wordt het ook genoemd. De trainer sluit met de theorie aan bij persoonlijke kwesties die spelen bij de cursisten. Hierdoor wordt direct de koppeling met de praktijk gemaakt. Vervolgens wordt de NLP-methodiek geoefend in drie leerfases: ervaren in de rol van Cliënt, experimenteren in de rol van Practitioner en analyseren vanuit de rol van Meta.

Zelfhulpboeken

Slechts het overbrengen van theorie is niet voldoende om NLP daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Het gaat erom dat alle fases van het leerproces aanwezig zijn; concreet ervaren, waarnemen en reflecteren, analyseren en abstract denken en actief experimenteren. Denk maar eens aan de verscheidenheid van zelfhulpboeken die bij mensen in de kast staan. Het is inspirerend en geeft vaak veel herkenning. Maar een werkelijke verandering in je systeem krijgen lukt meestal niet. Na het lezen van zo’n boek ga je weer verder zoals je was…. Herkenbaar?

Wat denk jij? Welke “Kolb leerstijl” gebruik jij bij voorkeur?