Je hebt het gevoel steeds hetzelfde te moeten uitleggen, meerdere keren een vraag te moeten stellen voordat er iets mee gedaan wordt en je belandt regelmatig in zinloze discussies waarbij je achteraf achter je oor krapte: ‘hoe ben ik hier nou in terechtgekomen?’. Misschien heb je het gevoel dat je gesprekspartners vaak in een weerstand schieten tijdens het gesprek. Bijzonder hé… dat precies jij steeds dit soort type mensen aantreft!

Oeps… klopt deze gedachte wel? Of zou het kunnen dat wat je zegt en de manier hoe je het zegt veel invloed heeft op de reactie die je krijgt?

Communicatie vanuit je wereldmodel

Naast communicatie met de ander, communiceren we de hele dag door met onszelf (interne dialoog). Met onze gedachten en emoties creëren we een wereld waaraan we betekenis geven. In NLP noemen we dit Model of the World (MOW). Jouw wereldmodel is een unieke kaart die over de werkelijkheid ligt, gekleurd door je ervaringen en overtuigingen. Door te communiceren vanuit je wereldmodel, ga je er eigenlijk vanuit dat de ander dezelfde kaart heeft als jij. Hij of zij weet toch zeker wel wat jij bedoelt… Helaas, dat is niet zo. We hebben allemaal een uniek wereldmodel waaraan we betekenis geven. Daarvan is geen één hetzelfde. Kun je nagaan! Er zijn alleen al in Nederland ruim 17.000.000 mensen met een eigen kijk op de wereld.

Hoe voorkom je eindeloze discussies? Lees het hier

Luisteren is een kunst

Wat doet het denk je met de communicatie als je ervan uit gaat dat de ander je niet begrijpt, tenzij tegendeel is bewezen? Hoe formuleer je dan je boodschap? Communicatie bestaat niet alleen uit zenden. Luisteren is misschien wel het belangrijkste aspect van effectief communiceren. Door goed te luisteren naar wat de ander zegt en door te kijken naar non-verbaal gedrag, ga je de ander beter begrijpen. Het resultaat is dat je beter begrijpt wat zij bedoelen en je daar goed op kunt aansluiten met jouw communicatie. Uiteindelijk ga je merken dat je vaker gelijk krijgt in gesprekken, doordat je simpelweg beter aansluit op de taal van de ander.

Het gaat er niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt.

Wat is jouw aandeel?

In de praktijk blijkt dat communicatie vaak uitmondt in discussies. Hiermee is de communicatie bij voorbaat al verloren. Een discussie ontstaat vaak doordat vanuit aannames gecommuniceerd wordt: “ik had toch nog zo gezegd dat…”. Is dat zo? Weet je zeker dat de boodschap is overgekomen? Vaak zijn we in gedachten al gesprekken aan het voeren zonder naar de persoon zelf te gaan. In gedachten hebben we iemand al meerdere keren aangesproken of om verduidelijking gevraagd, terwijl de ander helemaal niet op de hoogte is van jouw interne dialoog. Uiteindelijk is de frustratie zo hoog opgelopen dat je ontploft, terwijl jij niet eerder aan de bel hebt getrokken. Vraag jezelf hierbij eens af: “wat is er echt aan de hand? Wat zijn de feiten? Wat kan ik zelf doen?”

Hoe word je je bewust van jouw manier van communiceren? In onze gratis whitepaper ‘Effectief communiceren met jezelf en de ander’ delen wij effectieve communicatietechnieken op basis van NLP. Download geheel vrijblijvend!

Download de whitepaper

Vertel, vraag en check!

Door voor jezelf duidelijk te hebben wat je precies wilt en wat je verwacht, kun je jouw boodschap daarop aanpassen. Neem niks zomaar aan, aannames zijn jouw creaties. Breng je boodschap zo volledig mogelijk over aan de ander en vraag om feedback. Heeft de ander jou begrepen? Zijn er nog onduidelijkheden? Vraag en check dus altijd of je boodschap is overgekomen. Hiermee voorkom je dat er dingen mislopen.

In de volgende blog vertellen we meer over verbindend en effectief communiceren.