Onbegrepen voelen: hoe los je het op?

»»Onbegrepen voelen: hoe los je het op?

Je hebt het gevoel steeds hetzelfde te moeten uitleggen, meerdere keren een vraag te moeten stellen voordat er iets mee gedaan wordt en je belandt regelmatig in zinloze discussies waarbij je achteraf achter je oor krapte: ‘hoe ben ik daar nou in terechtgekomen?’. Misschien heb je het gevoel dat je gesprekspartners vaak in een weerstand schieten tijdens het gesprek. Bijzonder hé… dat precies jij steeds dit soort type mensen aantreft!

Oeps… klopt deze gedachte wel? Of zou het kunnen dat wat je zegt en de manier hoe je het zegt veel invloed heeft op de reactie die je krijgt?

Communicatie vanuit je wereldmodel

Naast communicatie met de ander, communiceren we de hele dag door met onszelf (interne dialoog). Met onze gedachten en emoties creëren we een wereld waaraan wij betekenis geven. In NLP noemen we dit Model of the World (MOW). Jouw wereldmodel is een unieke kaart die over de werkelijkheid ligt, gekleurd door je ervaringen en overtuigingen. Door te communiceren vanuit je wereldmodel, ga je er eigenlijk vanuit dat de ander dezelfde kaart heeft als jij. Hij of zij weet toch zeker wel wat jij bedoelt? Helaas. We hebben allemaal een uniek wereldmodel waaraan we betekenis geven. Daarvan is geen één hetzelfde. Er zijn alleen al in Nederland ruim 17.000.000 mensen met een eigen kijk op de wereld.

Lees ook: Word je bewust van je eigen communicatie

Luisteren is een kunst

Wat zou het met de communicatie doen als je ervanuit gaat dat de ander je per definitie niet begrijpt, tenzij tegendeel is bewezen? Hoe formuleer je dan jouw boodschap? Communicatie bestaat niet alleen uit zenden, luisteren is misschien nog wel het belangrijkste aspect van effectief communiceren. Door goed te luisteren naar wat de anderen zeggen en door te kijken naar non-verbaal gedrag, ga je anderen beter begrijpen. Het resultaat is dat je beter begrijpt wat zij bedoelen en je daar goed op kunt aansluiten met jouw communicatie. Uiteindelijk ga je merken dat je vaker gelijk krijgt in gesprekken, doordat je simpelweg beter aansluit op de taal van de ander.

Het gaat er niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt.

Wat is jouw aandeel?

In de praktijk blijkt dat communicatie vaak uitmondt in discussies. Hiermee is de communicatie bij voorbaat al verloren. Een discussie ontstaat vaak doordat vanuit aannames gecommuniceerd wordt; “ik had toch nog zo gezegd dat…”. Is dat zo? Weet je zeker dat de boodschap is overgekomen? Vaak zijn we in gedachten al gesprekken aan het voeren zonder naar de persoon zelf te gaan. In gedachten hebben we iemand al meerdere keren aangesproken of om verduidelijking gevraagd, terwijl de ander helemaal niet op de hoogte is van jouw interne dialoog. Uiteindelijk is de frustratie zo hoog opgelopen dat je ontploft, terwijl jij niet eerder aan de bel hebt getrokken. Vraag jezelf hierbij eens af: wat is er echt aan de hand? Wat zijn de feiten? Wat kan ik zelf doen?

Hoe gebruik je communicatie om een diepgaand contact te maken met je omgeving? En hoe word je je bewust van jouw manier van communiceren? In onze gratis whitepaper ‘Effectief communiceren met jezelf en de ander’ delen wij effectieve communicatietechnieken op basis van NLP. Download geheel vrijblijvend!

Download de whitepaper

Vertel, vraag en check!

Door voor jezelf duidelijk te hebben wat je precies wilt en wat je verwacht, kun je jouw boodschap daarop aanpassen. Neem niks zomaar aan, aannames zijn jouw creaties. Breng je boodschap zo volledig mogelijk over aan de ander en vraag om feedback. Heeft de ander jou begrepen? Zijn er nog onduidelijkheden? Vraag en check dus altijd of je boodschap is overgekomen. Hiermee voorkom je dat er dingen mislopen.

In de volgende blog vertellen we meer over verbindend en effectief communiceren.

23 januari 2019|0 Reacties

Geef een reactie

Vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op