Voorkom eindeloze discusies

»»Voorkom eindeloze discusies

Pfff wat een dag. Met lood in mijn schoenen fiets ik naar huis. Mijn energieniveau is zo ongeveer naar het vriespunt gezakt en van binnen borrelt boosheid en frustratie. “Waarom luistert er niemand? Waarom kost het zoveel moeite om gewoon één keer afspraken na te komen? Blijkbaar is iedereen vooral met zichzelf bezig en werken we tegenwoordig niet meer samen in het team”. Geïrriteerd denk ik terug aan de vergadering van vanmiddag. Inefficiënt, zinloos en langdradig; betere woorden kan ik er niet voor vinden. Het eerste half uur verspild aan onzinnig geklets en vervolgens een middag vol nutteloze discussies. Met een diepe zucht trap ik langzaam door. Vanmorgen was sfeer thuis ook al niet al te best. Ik hoop dat ik straks niet in de volgende discussie verzeilt raak. Daar heb ik echt geen energie voor. “Jij brengt Roos naar school, toch?” Terwijl ik Roos op woensdag nóóit naar school breng. Ze had het van de week nog geappt… Kom op, zoiets ziet iedereen toch over het hoofd!

Overtuigingen en aannames

Herkenbaar? Hoeveel aannames lees je in het voorbeeld hierboven? En hoeveel overtuigingen hebben de situatie bij voorbaat al gekleurd? Communicatie is de hele dag aanwezig; tijdens afspraken, telefoongesprekken, via whatsapp en social media. We zijn continu aan het communiceren. Niet alleen met de ander, we communiceren ook met onszelf. De manier hoe je denkt en de betekenis die je geeft aan jouw gedachten, zijn allemaal communicatie. Al deze gedachten bepalen jouw werkelijkheid en waarneming van de wereld. Je kunt je wel voorstellen dat de manier hoe je denkt veel zegt over hoe je overkomt, hoe jij je gedraagt en hoe je boodschappen ontvangt.

Lees ook: Waarom luisteren een kunst is.

Wat denk jij voor je praat?

Bewustwording van de manier hoe je denkt en waarneemt geeft veel inzicht in waarom je vaak in bepaalde situaties terechtkomt. Hoe vaak voel jij je onbegrepen? Heb je het gevoel honderd keer iets te moeten uitleggen? En denk eens terug aan de laatste discussie die je hebt gevoerd. Weet je nog hoe je daarin bent beland? Wat waren je gedachten op dat moment? Als je ervan uit gaat dat een boodschap start met een gedachte, is het heel interessant om te onderzoeken wat deze gedachten zijn. Vaak zijn dit bepaalde overtuigingen die een rol spelen over de situatie. Een overtuiging is in feite niets meer dan een interpretatie die je voor waar hebt aangenomen. Of dit ook daadwerkelijk de waarheid is, valt (uiteraard) over te discussiëren. Het is jouw waarheid, net zoals je collega, partner en buurvrouw ook hun eigen waarheid hebben.

Lees ook: Verbindend en effectief communiceren, hoe doe je dat?

Eigen verantwoordelijkheid

Zodra we elkaar gaan proberen te overtuigen van onze eigen waarheden ontstaat vaak een discussie. In NLP gaan wij uit van de vooronderstelling ‘de kracht van je communicatie, is de respons die je krijgt’. Dit betekent dat de reactie van de ander ontstaat door de manier hoe jij de boodschap hebt overgebracht. Houd in gedachten dat deze manier vaak gekleurd is door je eigen gedachten.

Voorkom de sukkelzin

Een voorbeeld hiervan is de sukkelzin. Een sukkelzin is een zin die op een dusdanige manier wordt gebracht, dat je er het woord ‘sukkel’ achter kunt plakken. Dit doe je natuurlijk niet (want: respectvol communiceren), maar de ander hoort het onbewust wel. Een paar voorbeelden:

  • “Nee, dat begrijp je niet goed (- sukkel).”
    “Ik had toch gezegd dat (- sukkel).”
    “Die informatie staat gewoon op de website (- sukkel).”

Wat doet dit met de communicatie? De ander voelt zich ergens niet serieus genomen en schiet in de weerstand. Op dat moment slaat de (communicatie)deur dicht. In plaats van dat de ander zich vrij voelt om een uitleg te geven, schiet hij in de verdediging. ‘Dag professioneel en open gesprek’. Voorkom dit soort boodschappen door je bewust te zijn van je gedachten en emoties, en door je te verplaatsen in de ander.

  • “Ik begrijp dat het nog niet helemaal duidelijk is. Wil je dat ik het uitleg?”
    “Ik vind het vervelend dat de boodschap niet goed is overgekomen.”
    “Vervelend dat je de informatie niet kunt vinden. Je kunt het terugvinden op…”

Weet je zeker dat de ander je begrijpt?

Het gaat er dus niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt. De valkuil van veel miscommunicatie is de aanname dat jij het goed hebt gezegd, maar de ander het niet goed begrijpt. Wat zou het met je communicatie doen wanneer je dit ombuigt naar ‘als jij me niet goed begrijpt, heb ik het kennelijk niet goed uitgelegd’.

Wat maakt dat we elkaar vaak niet begrijpen? In de volgende blog vertellen we meer over de kracht van je communicatie en de kunst van luisteren.

Hoe gebruik je communicatie om een diepgaand contact te maken met je omgeving? En hoe word je je bewust van jouw manier van communiceren? In onze gratis whitepaper ‘Effectief communiceren met jezelf en de ander’ delen wij effectieve communicatietechnieken op basis van NLP. Download geheel vrijblijvend!

Download de whitepaper

Bron: Jos Burgers, Managementspreker

23 januari 2019|0 Reacties

Geef een reactie

Vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op